Grote revolutie – Cryptocurrency in de mode

De eerste Blockchain Fashion Conference werd gehouden in Kiev in februari 2018, met als doel het verenigen van mode en blockchain, ICO-adviseur en blockchain-spreker Jillian Godsil schrijft. Het maakt het mogelijk voor ontwikkelaars en modeontwerpers om samen te werken bij het creëren van prototypes die kunnen leiden tot een meer duurzame “blockchain en mode-ecosysteem”.

Mode en munt zijn de twee dingen die een paar enthousiastelingen uit Kiev – producent Kazbek Bektursunov en couturiere Anna Karenina (aka Anna K) – voor het eerst in elkaar probeerden te zetten.

Cryptomonetisering van de mode is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende veelbelovende stap van alles wat de laatste tijd is gedaan. Immers, het verkoopvolume in de mode-industrie bedraagt volgens sommige schattingen 6-9 biljoen USD per jaar. Overigens is Anna K slechts 22 jaar oud en wordt ze vaak vergeleken met Vitalik Buterin van Etherium Foundation, hoewel dit meisje uit Kiev jonger en veel ambitieuzer is.

Betaal alleen voor wat je leuk vindt

Deze toekomst wordt gecreëerd door deze twee professionals in blokketen- en modebranchetrends. Anna Karenina – ontwerpster van haar eigen kledingmerk die in 2017 als meest succesvolle jonge couturier in Forbes “30 Under 30” werd opgenomen.

Anna is de auteur van zowel het Fashion Coin-idee als het nieuwe verkoopsysteem in de wereld van de wereldwijde mode. Kazbek Bektursunov werkt samen met Anna om haar ideeën uit te werken en te promoten.

Al met al worden er elk jaar 185 modeweken gehouden over de hele wereld. Volgens de woorden van Kazbek zal de Blockchain Fashion Week na de lancering van de Fashion Coins, die naar verwachting dit jaar zal plaatsvinden, het patroon van de kledingverkopen radicaal veranderen.

Dit idee lijkt zo fascinerend dat technische bedrijven en advocatenkantoren de perspectieven in één klap hebben verloochend, maar mode-insiders, toonaangevende modehuizen en glossy media nemen het nog steeds niet serieus.

Lezen over Fashion Week.

Zoals Bektursunov al aangaf, is de ontwikkeling van het p2p-platform voor promotie en verkoop van designerkleding niet voor verkopers maar voor ontwerpers uitgevoerd. De Kievans presenteerde dit volledig gedecentraliseerde systeem al op de Blockchain Fashion Conference afgelopen najaar.

Mode Geïnspireerd door cryptocurrency

Op een pre-show van de New York Fashion Week in februari 2018, had Ovadia & Sons een modelbouwwerk op de catwalk met een Bitcoin-thema-outfit. Kai Sedgwick van Bitcoin.com zegt dat het onvermijdelijk was dat fashionista’s de “crypto rage” en de kracht van de blockchain zouden aanboren. Prominente modeontwerpers die zich richten op crypto.

“Vrouwen zijn geneigd om producten te ontwerpen en te kopen die ze eigenlijk willen dragen”, voegt ze eraan toe. “Het groeiende aantal vrouwelijke ondernemers die experimenteren met decentralisatie en blokketenoplossingen zijn een belangrijk onderdeel van de wijdverspreide adoptie.”

FashionTV lanceert zijn eigen Cryptocurrency

Bitcoin-handelsadviseur Tamer Sameeh van Coin Intelligence schrijft over hoe FashionTV, dat een wereldwijd publiek van meer dan een miljard mensen heeft, zijn ERC20-munt, FTV Coin Deluxe, heeft gelanceerd.

Het gedecentraliseerde platform, legt Sameeh uit, heeft als doel “modellen te helpen in te breken in de industrie zonder te moeten vertrouwen op tussenpersonen of derden zoals talentbureaus die momenteel het grootste deel van de macht van de mode-industrie in handen hebben”.

De revolutie komt eraan.

Kirti Kabra bij The Fashion Enterprise zegt dat Bitcoin en andere cryptocurrencies het potentieel hebben om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop betalingen in de detailhandel worden gedaan.

Of het nu gaat om een blokketen die de toeleveringsketen van de mode-industrie beschermt tegen fraude en namaak of modehuizen die de kracht van crypto zien om het ontwerp te inspireren en consumenten aan te trekken, de relatie tussen crypto en mode is er om te blijven.

Met mode als een essentieel cultureel onderdeel, kan het wel eens het voertuig zijn om crypto naar de massa te rijden.