Modekritiek heeft zijn New Wave

Modekritiek heeft zijn New Wave

Modecommentaar bloeit online in de vorm van memes, Tweets, Instagram-verhaalshows, lange video’s en zelfs 15-seconden TikTok-clips. De puur digitale modeshows van dit seizoen kunnen hun populariteit nog verder vergroten.

De kritiek is niet alleen voorbehouden aan de kledingconstructie: ontwerpers en merken worden vaak beoordeeld door hun sociale rechtvaardigheid en duurzaamheidsinitiatieven. Samen stikken ze meningen aan elkaar die de smaak van een nieuwe generatie vormen, ook al kunnen maar weinigen het zich veroorloven om te kopen van de ontwerpers die ze zorgvuldig analyseren.

Zelfgemaakte critici

Meagher heeft meer dan 440.000 abonnees op YouTube als “HauteLeMode”, de plek waar hij kritiek op de nieuwste high-fashion collecties combineert met bescherming van roze tapijten en verschillende internetvriendelijke trendmomenten. Zijn films stuiteren heen en weer tussen historische trendklassen uit het verleden, populaire cultuurreferenties en Youtube-klare zingers, die hij in de ritmische klankkleur van een newscaster weergeeft. Daarnaast heeft hij een meme-account op Instagram, is hij energiek op Twitter en heeft hij een podcast.

In een actuele video review van de Herfst/Winter 2020 Couture collecties, klopte Meagher Maria Grazia Chiuri’s Dior, inzoemend op een foto van een metalen geborduurde mantel en vragend: “Ziet het er beter uit van dichtbij? Misschien voor degenen met de engste coronavirussymptomen: het gebrek aan smaak.”

Meagher-commentaren aten het op. “Hij zuigt niet aan ontwerpers,” schreef een andere kijker. “Daarom vertrouw ik op zijn mening.”

Wat komt er nu?

Met de ongekende hoeveelheid digitale contentmerken die nu en in de nabije toekomst uit de markt komen, hebben de online critici van de modewereld meer toegang dan ooit tevoren, waardoor meer nieuwkomers de praktijk oppikken: “Mensen zeggen me dat ik hen heb geïnspireerd om hun eigen Instagram-account te beginnen, gewijd aan het beoordelen van de mode”, aldus M’Pelé. En terwijl hij voorstander is van meer stemmen, zei hij dat er veel meer “ruis” online is, waardoor er zelfs onder de jongste generatie critici een kloof ontstaat.

Lezen over Grote revolutie – Cryptocurrency in de mode.

Ondertussen is de industrie aan het versnipperen en consolideren, en veel opkomende en onafhankelijke ontwerpers bedrijven zullen de pandemie niet overleven. “Met de industrie minder en minder duurzaam, wat wordt het commentaar?” vroeg Blanks. Hij ziet de modekritiek evolueren naar sociaal commentaar, dat de activistische impulsen van een nieuwe generatie weerspiegelt.

Terwijl critici als M’Pelé hun stem blijven ontwikkelen, zien ze ook grotere ambities.

“Ik heb het gevoel dat ik een ruimte heb bereikt die me dwingt om over te gaan naar… een plek met meer invloed om te helpen bij het aansturen van veranderingen binnen de machtsstructuur van de industrie,” zei M’Pelé. “De mode evolueert niet in een vacuüm en het is niet de luchtbel die het vroeger was. We moeten het sociaal, economisch en cultureel verbinden met wat er in de wereld gebeurt.